Marcel Ciolacu a lansat luni un apel controversat către companiile din România, cerându-le să înghețe prețurile timp de șase luni și să manifeste „solidaritate” cu Guvernul, o încercare evidentă de a transfera responsabilitatea propriilor eșecuri asupra mediului privat. Declarațiile premierului vin în contextul unui an electoral complicat și al adoptării ordonanței „trenuleț”, ce impune noi măsuri fiscal-bugetare.
Ciolacu a acuzat anumite companii că nu își plătesc corect taxele și că externalizează profiturile, afirmând că acestea ar trebui să „plătească corect sau să plece”. Mesajul său a fost însă considerat de mulți drept un atac generalizat asupra mediului de afaceri, într-o perioadă în care măsurile guvernamentale au agravat criza economică.
Premierul a încercat să câștige simpatia populației promițând măsuri sociale, precum un sprijin unic pentru pensionari sau o reducere treptată a fiscalității pentru salariile mici. Totuși, aceste declarații sunt percepute ca fiind lipsite de substanță, având în vedere lipsa de soluții clare pentru redresarea economică.
„Criticați-mă pe mine, dar lăsați România să meargă înainte și să se dezvolte”, a spus Ciolacu, ignorând criticile fundamentale legate de guvernarea sa ineficientă și de politicile care afectează atât companiile, cât și cetățenii.
Solicitarea de înghețare a prețurilor este văzută ca o manevră populistă, menită să distragă atenția de la incapacitatea Guvernului de a reduce deficitul bugetar, chiar dacă a obținut o prelungire de la Comisia Europeană pentru atingerea obiectivelor fiscale.
Criticii consideră că apelul la „solidaritate” ascunde de fapt o strategie de a muta povara economică pe umerii mediului privat, în timp ce Guvernul își perpetuează propria incompetență.