Șoferii români sunt din ce în ce mai afectați de scumpirea carburanților, care a atins cote alarmante în ultimele patru săptămâni. Prețul benzinei și motorinei la pompă a cunoscut zece majorări consecutive, iar analiștii economici avertizează că acest trend va continua. Ieftinirile promise de premierul Ciolacu par să se fi evaporat, lăsând șoferii cu buzunarele goale și cu rezervoarele mașinilor pe jumătate goale.
Situația este cu atât mai gravă cu cât se apropie toamna și prețurile se anunță în creștere. Cererea de carburanți a crescut în perioada de vacanță, iar producția de petrol a scăzut, generând o scădere a ofertei și o creștere a prețurilor. În medie, prețul unui litru de benzină s-a scumpit cu 60 de bani față de luna iunie, iar cel de motorină cu 80 de bani. Astfel, un plin de benzină costă acum cu 25 de lei mai mult decât în iunie, iar unul de motorină cu 40 de lei mai mult.
Experții economici atrag atenția asupra creșterii prețurilor în toamnă, indicând că acestea sunt influențate de cotațiile barilului de petrol pe piețele internaționale. Reducerea producției de petrol de către OPEC+ și ieșirea Rusiei din acordul cerealelor vor avea consecințe asupra pieței de carburanți, generând un deficit de țiței și o creștere a prețurilor.
În comparație cu alte țări din UE, România se situează în continuare printre țările cu cele mai mici prețuri la carburanți, după Bulgaria și Malta. Totuși, chiar și în Bulgaria și Malta, prețurile au cunoscut majorări semnificative. În Italia, de exemplu, prețul benzinei se apropie de 10 lei pe litru, iar în Austria se estimează că ar putea atinge chiar și 2 euro pe litru până la sfârșitul anului.
Situația se agravează și mai mult odată cu impunerea unei noi taxe pe CO2 și modificarea ordonanței privind carburanții în Austria, care vor duce la o nouă majorare a prețurilor începând cu anul 2024. Astfel, șoferii români se confruntă cu o perspectivă sumbră în ceea ce privește costurile de utilizare a mașinilor și trebuie să se pregătească pentru noi majorări ale prețurilor.