Informații

România riscă o nouă procedură de infringement din cauza întârzierilor în domeniul feroviar

România se află în pericol de a intra într-o nouă procedură de infringement din partea Comisiei Europene, din cauza neconformităților în transpunerea Directivei 798/2016 privind siguranța feroviară. Problema principală este legată de managementul deficitar al sectorului feroviar, coordonat de Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Conform autorităților, termenul pentru alinierea legislației naționale la standardele europene a expirat încă din decembrie 2018, dar procesul a fost întârziat repetat. Mihai Roșca, directorul general al Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR), avertizează că, în absența unor măsuri rapide și eficiente, Comisia Europeană ar putea decide reactivarea procedurii de infringement.

„Comisia Europeană a trimis 54 de întrebări autorităților române privind transpunerea directivei, cerând dovezi clare că normele naționale au fost aliniate la cerințele europene. În lipsa unui răspuns satisfăcător, se poate ajunge la constatarea neîndeplinirii obligațiilor asumate de România”, a explicat Mihai Roșca.

ASFR a organizat recent o reuniune de consultare cu factorii implicați în sectorul feroviar, pentru a discuta despre stadiul actual al procesului de armonizare legislativă. Până acum, din cele 40 de acte normative trimise spre evaluare Agenției Feroviare Europene (ERA), doar 8 au fost acceptate integral, în timp ce 28 au fost respinse.

Procesul de actualizare și armonizare a legislației este esențial pentru a asigura interoperabilitatea și pentru a facilita accesul operatorilor pe piețele europene. Deși s-au făcut progrese în ultimii ani, ritmul lent al implementării riscă să pună România în situația de a suporta sancțiuni din partea Uniunii Europene.

ASFR estimează că procesul de revizuire legislativă va fi finalizat abia spre sfârșitul anului 2025, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la capacitatea autorităților de a respecta angajamentele asumate în fața Uniunii Europene.

Back to top button